Crowdfunding als financiering van vastgoed. Is dat een goed idee? Marcel van Hooijdonk ziet deze vraag steeds vaker voorbij komen.
Marcel van Hooijdonk: “Crowdfundingcampagnes zijn in de vastgoedwereld al lang niet meer uniek. Vooral bij jonge investeerders of startups is het een gebruikelijke manier om de aankoop, verbouwing of herbestemming van vastgoed te financieren.”
Marcel van Hooijdonk: Explosieve groei crowdfundingcampagnes
Crowdfunding is een relatief nieuwe financieringsvorm, zonder tussenkomst van een bank of andere traditionele hypotheekverstrekker. Een ondernemer pitcht een project via een (meestal) digitaal platform om zodoende enthousiasme te creëren voor ‘publieksfinanciering’. De laatste 5 jaar heeft de vastgoedwereld een explosieve groei in het aantal crowdfundingcampagnes meegemaakt.
Marcel van Hooijdonk: “Crowdfunding dankt haar succes met name aan de nieuwe media. Facebook, Twitter en andere social media zorgen ervoor dat crowdfundingcampagnes gemakkelijk te vinden zijn en verspreid worden aan iedereen die op zoek is naar een hogere rente over hun spaargeld.”
Enkele voorbeelden van bekende crowdfunding platforms:
- Crowdfundmark
- Bouwaandeel
- Newfunding
- Crowdrealestate
De voordelen
Marcel van Hooijdonk noemt de belangrijkste voordelen van crowdfundingcampagnes voor het financieren van vastgoed.
- Net als bij de bank worden de kosten bij een crowdfundingplatform vaak berekend aan de hand van het totaalbedrag. Deze percentages liggen soms wel 5 procent lager dan bij een reguliere hypotheekverstrekker. Dat kan duizenden euro’s schelen. Ook komt er een stuk minder papierwerk bij kijken. Voorwaarden voor het aanvragen van een crowdfunding zijn in de regel veel minder streng dan een hypothecaire financiering bij de bank. Marcel van Hooijdonk: “Dit geldt voor zowel het opzichzelfstaande project, als voor u als onderneming of rechtspersoon.”
- Crowdfunding is stiekem ook een voordelige marketingcampagne. Zowel nieuwe klanten als investeerders worden snel, gemakkelijk en goedkoop bereikt. Marcel van Hooijdonk: “Voor sommige ondernemers is promotie voor naamsbekendheid zelfs het hoofddoel van de crowdfundingcampagne.”
- Een ander voordeel van crowdfunding, ten opzichte van financiering bij een traditionele hypotheekverstrekker, is de betrokkenheid van de investeerders. Deze investeerders vervullen in veel gevallen de rol van ambassadeurs of acquisiteur. Complexe vraagstukken kunt u bovendien vaak toetsen bij een aantal betrokken experts.
De nadelen
Er is ook een keerzijde aan de crowdfunding van een nieuw vastgoed project. Met onderstaande punten moet rekening gehouden worden.
- U bent afhankelijk van de techniek van het door u gekozen crowdfundingplatform. De ‘crowd’ zal haar investeringen voornamelijk online uitvoeren. Zij zijn dus, net als u, afhankelijk van de digitale infrastructuur van de website.. De werking van deze infrastructuur en de bereikbaarheid van het platform kan uw project maken of breken.
- Een financiering is pas voltooid als het totaalbedrag door de crowd is behaald. Dit kan een tijdrovend proces zijn. Een bijkomend nadeel is dat een platform uw project mag verwijderen als deze niet binnen het door hen gestelde tijdslimiet wordt gehaald. Marcel van Hooijdonk: “Dan bent u dus weer terug bij af.”
- Een grote hoeveelheid aandeelhouders, betekent niet alleen dat u de winst moet delen, maar ook uw stem in het project. Marcel van Hooijdonk: “Hoe groter het aantal stemmen, des te complexer de besluitvormingen worden.”
Meer lezen van Marcel van Hooijdonk?
Marcel van Hooijdonk plaatst regelmatig berichten op zijn blog waarin hij advies geeft aan investeerders, de actualiteiten bespreekt of bijzondere vastgoedprojecten benoemd. Heeft u zelf een suggestie? Mail dan naar contact@marcelvanhooijdonk.nl